• Home
  • /
  • Leerproblemen

Leerproblemen

Herken je dit?


  • Mijn kind heeft moeite met rekenen
  • Mijn kind haalt de b en de d door elkaar
  • Mijn kind heeft moeite met lezen 
  • Mijn kind vindt de tafels moeilijk
  • Mijn kind haalt cijfers door elkaar
  • Mijn kind wordt gepest
  • De Basis

    Wanneer een kind een leerprobleem ondervindt kan dat verschillende oorzaken hebben. De kunst is nu om samen met het kind uit te zoeken wat uiteindelijk de basisoorzaak van het probleem is. Je bent als het ware op zoek naar het fundament waarop later alles wordt opgebouwd, net als bij een huis. 

    Is het fundament (de basis) stevig dan kan er op worden gebouwd. Is de basis zwak dan kun je er van alles aan toevoegen (ramen, schoorsteen, dakkapel), maar vroeg of laat zal je huis dan toch instorten en heb je niks aan die toevoegingen. Om nog maar te zwijgen over wat het met je doet als je huis instort. 


     

    leerproblemen hoofdmanager.nl

    Leren hoe te leren

    Kinderen leren op school wat en wanneer ze iets moeten leren, maar er wordt hun vaak niet verteld HOE ze iets moeten leren. Door de eigen (leer)strategie te onderzoeken, ontdekt het kind wat wel en wat niet goed werkt. Basisinformatie, zoals het alfabet, getallen, de dagen van de week, tafels etc., wordt volgens deze strategie waar nodig opnieuw geordend en opgeslagen. Ook leert het kind zelfstandig handige strategieën om nieuwe informatie op een zelf gekozen plek op te slaan, zodat de informatie op een later tijdstip makkelijk kan worden teruggevonden. Hierdoor leert het kind om vaardigheden te automatiseren. 

    mijn kind heeft leerproblemen

    Zelfvertrouwen

    Naast "leerfouten" uit het verleden kunnen ook barrières van binnenuit oorzaak zijn van een leerprobleem. Gebrek aan zelfvertrouwen is er een van. Hoe en wat denkt een kind bijvoorbeeld over zichzelf? Wanneer kinderen namelijk dingen zeggen als “Ik kan niet rekenen”, “Dit kan ik toch niet” of “Ik ga dit nooit leren”, dan kun je ze op het gebied van leren van alles aanbieden, maar dit zal niet binnenkomen. Het is dan goed om samen met het kind (en ouders) de achterliggende oorzaak van deze overtuigingen op te sporen. Vanaf dat moment kan er worden opgebouwd met positieve overtuigingen als “Ik kan dit”, “Het gaat mij lukken” en "Ik krijg dit zeker onder de knie".


    Emotionele Problemen

    Ook emotionele problemen kunnen barrières van binnenuit voor het leren zijn. Misschien gaat je kind wel met tegenzin naar school, slaapt het slecht, heeft het buikpijn of wordt het gepest? 


    Doel

    Zo kunnen er dus verschillende oorzaken achter problemen op het gebied van leren zitten. Door samen met het kind (en ouders) op onderzoek uit te gaan, de achterliggende oorzaken aan te pakken en de eigen talenten te ontdekken, zal het kind weer beter in zijn vel zitten en in zijn kracht staan. 



    Anne-Marieke Dusseljee

    >