matrixmethode zelf je probleem oplossen

MatriX Coaching

Met de MatriXmethode leer je hoe je zelf je probleem kunt oplossen. Dit is mogelijk met de effectieve gesprekstechniek die bedacht en ontwikkeld is door Ingrid Stoop van het MatriXmethode Instituut in Nederland. Door het stellen van specifieke vragen gericht op de eigen beleving, ontdekt iemand zelf een oplossing voor het probleem. En die oplossing kan direct worden toegepast. De regie ligt dus volledig bij de cliënt zelf; je bent dus de baas over je eigen brein.

De MatriCoaching Methode

Wat houdt deze coaching methode nu praktisch in? Laten we een fictief voorbeeld nemen. In het verleden (dat kan jaren geleden zijn) heeft iemand een spreekbeurt/presentatie moeten houden. Midden in die presentatie was er een complete black-out. De stilte die ontstond was verstikkend en oorverdovend. Het angstzweet kwam naar buiten en het lichaam begon te hyperventileren. Je kunt wel zeggen dat dit een negatieve emotionele ervaring was, nietwaar?

Helaas was dit niet de laatste spreekbeurt/presentatie. Er gaan er nog meer volgen. Een nachtmerrie, want hoe begin je daar dan aan? Welnu, eerst moet je er voor zorgen dat je nu dit angstmoment van toen anders beleeft. Je moet van het negatieve gevoel af. Door die "afgang" van toen anders te beleven zal de volgende spreekbeurt/presentatie geen bedreiging meer kunnen zijn. Je moet als het ware intelligent leren om te gaan met een emotioneel probleem. Met andere woorden: je moet je Emotionele Intelligentie Quotiënt (EQ verhogen). Maar hoe doe je dat?

Specifieke Vragen

Nu komt de MatriX Coaching Methode in het spel. De MatriX couch gaat specifieke vragen stellen die de cliënt aan het denken gaat zetten. Belangrijk daarbij is dat het probleem zelf niet hoeft te worden benoemd. Ieder antwoord van de cliënt roept echter een volgende vraag op die ook weer door de cliënt wordt beantwoord. Iedere vraag brengt de cliënt dichter bij de oplossing. Een oplossing die de cliënt zelf vindt. En omdat het een eigen oplossing is, wordt het niet makkelijk vergeten

Negatieve ervaringen MatriXmethode

Wij passen deze matrix coaching bij voorkeur toe bij kinderen omdat hun problemen in de meeste gevallen redelijk recht-toe-recht-aan zijn. Bij volwassenen is dat in veel gevallen niet zo. Vaak komen mensen bij ons met een hulpvraag voor een bepaald probleem. En vaak blijkt al gauw dat het probleem, waarvoor ze zich bij ons melden, (soms meerdere) onderliggende problemen kent. Om die reden passen we bij volwassenen in de meeste gevallen andere coaching methoden toe en voorkomen we negatieve ervaring met de MatriXmethode.

De MatriXmethode kan helpen bij Emotionele Problemen

Hierboven hebben we een voorbeeld gegeven van hoe de MatriXmethode een oplossing kan brengen voor emotionele problemen. Naast een negatieve herinnering aan een spreekbeurt met black-out zijn er natuurlijk meer van zulke emotionele problemen te bedenken. Hieronder hebben we er een paar opgesomd en misschien herken je jezelf wel in een van hen:

    Herken je dit

  • Ben je ergens bang voor; bijvoorbeeld voor dieren, het donker of onweer?
  • Heb je slaapproblemen?
  • Word je gepest?
  • Word je boos als iets niet lukt?
  • Heb je last van buikpijn als je iets nieuws gaat doen?
  • Ervaar je stress?
  • Heb je iets naars mee gemaakt en wil je van dat nare gevoel af?

De MatriXmethode kan ook helpen bij Leerproblemen 

Leren HOE te leren

Kinderen moeten veel leren op school. Er wordt hun verteld WAT en WANEER ze iets moeten leren, maar HOE ze dat moeten doen, wordt hun niet verteld. De MatriXmethode kan hier uitkomst bieden. Naast onze training "Ik leer leren" (vanaf groep 7/8) gebruiken we namelijk de MatriXmethode om kinderen te leren om meer structuur aan te brengen in de dingen die ze leren. Door die structuur krijgen kinderen meer overzicht over de leerstof waardoor het leren makkelijker wordt.

Voordat we echter uitleggen hoe zoiets in het werk gaat is het misschien goed om te zien of jij jezelf of je kind herkent in een van onderstaande leerproblemen.

matrixmethode zelf je probleem oplossen

    Herken je dit bij je (kind)?

  • Heb je moeite met lezen?
  • Vind je het moeilijk om de tafels te onthouden?
  • Haal je letters en cijfers door elkaar?
  • Krijg je een rijtje plaatsnamen maar niet in je hoofd?
  • Heb je moeite om je te concentreren?

Met de MatriXmethode zelf je Leerprobleem oplossen

Misschien denk je wel eens dat je hoofd helemaal vol zit. "Er kan niets meer bij" zeg je dan. Concentreren wordt steeds moeilijker en het verwerken van informatie wordt een bijna bovennatuurlijke opgave. Meestal gebeurt dit op het moment dat je het overzicht volledig kwijt bent. Er zit voor jou geen enkele structuur meer in dat wat je moet leren.

Je kunt het wel vergelijken met het kijken naar de binnenkant van een radio. Je ziet wel alle transistoren en weerstanden op de printplaat maar je hebt geen idee hoe die allemaal met elkaar verbonden zijn. Een radiomonteur ziet dat wel natuurlijk. Die ziet de verschillende groepen van componenten die allemaal bij elkaar horen en hoe die groepen met elkaar zijn verbonden.

Kind verliest overzicht

Met de MatriXmethode gaan we samen structuur aanbrengen in je hoofd zodat je informatie overzichtelijk leert op te slaan. We noemen dit ook wel "Hoofd Opruimen". Daarover hebben we overigens een gratis eBook geschreven dat je hier kunt downloaden. Maar goed, hoe gaat dat hoofd opruimen in zijn werk?

Stel je voor, je vraagt een kind bijvoorbeeld: "Als je iets moet leren waar zou jij je informatie willen opslaan?" Kinderen kunnen dan alles kiezen: een harde schijf, een boek, een grote loods, een bibliotheek of hun eigen kamer. Als het kind dan bijvoorbeeld kiest voor een bibliotheek, dan vragen we hoe het die wil indelen? Waar zet je bijvoorbeeld alle rekentafels neer? En waar zet je de kaarten van de Nederlands provincies neer?

Met bepaalde gerichte vragen zet je zo het kind aan het denken opdat het zelf die indeling maakt die het beste voor hem/haar werkt. Op zo'n manier is het effect blijvend. Onze ervaring is dat kinderen hier erg gelukkig van worden. Eindelijk weten ze waar ze kennis hebben opgeslagen. In de realiteit natuurlijk in hun hoofd maar voor hen in die bibliotheek in die en die stellingkast. 

Heb jij of heeft je kind ook moeite om het overzicht te behouden in de lesstof? Of heb jij of je kind een negatief gevoel bij het denken aan een gebeurtenis in het (verre) verleden? Maak dan nu met ons een vrijblijvende telefoonafspraak. Wie weet kunnen we je (kind) helpen om blijer en onbezorgder door het leven te gaan.

afspraak maken hoofdmanager.nl
>